اخبار روزاخبار مهماقتصاد و داراییاقتصادیبانک و بورسدلار و ارزطلا وسکهپول وسرمایه

اصلاح نرخ سکه طلا با یک روز تاخیر صورت گرفتدلار در حال کانال‌سازی جدید؟

اقتصادناب_روز گذشته نرخ شاخص ارز غیر‌رسمی در سطوح قیمتی کانال ۴۰ هزار تومانی به نوسان پرداخت. پس از آغاز روند کاهشی نرخ دلار آزاد در روز ابتدایی هفته و اصلاح نرخ این ارز در روز یکشنبه، روز گذشته نیز مجددا روند نمودار شاخص ارز غیر‌رسمی کاهشی شد.

 

به گزارش خبرگزاری اقتصادناب به عقیده برخی از کارشناسان بازار تهران با توجه به عدم عبور نرخ دلار از کف قیمتی روز شنبه در روز دوشنبه، دلار در حال کانال‌سازی در محدوده قیمتی کانال ۴۰ هزار تومانی است.

 

در این میان روز گذشته رافائل گروسی، دبیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از لغو سفر اعضای هیات به تهران خبر داد که به عقیده برخی از فعالان ارزی این مطلب را می‌توان به عنوان سیگنال منفی در بازار روز‌های اخیر دانست. اما در نهایت قیمت هر برگ از این اسکناس آمریکایی در پایان معاملات نقدی روز گذشته با حدود ۶۰۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز یکشنبه به رقم ۴۰هزار و ۹۵۰ تومان رسید. برخلاف روند کاهشی معاملات ارزی در روز دوشنبه، نرخ سکه طلا دچار افزایش قیمت شد. به عقیده تحلیلگران اصلاح نرخ سکه طلا با یک روز تاخیر نسبت به دلار در حال انجام است. در همین راستا قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در پایان معاملات روز گذشته با افزایش هشت پله‌ای نسبت به نرخ روز شنبه به کانال ۲۰ میلیون تومانی بازگشت.

 

دیروز دوشنبه ۱۲ دی ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات غیر‌رسمی بازار ارز تهران کاهشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی نخستین معاملات صبح روز گذشته خود را با حدود ۵۰۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز یکشنبه در پله نخست کانال ۴۱هزار تومانی آغاز کرد، اما طولی نکشید که نرخ این ارز مجددا کاهش یافت‌ و به کانال پایین‌تر وارد شد. واپسین ارقام نقدی ارائه شده در معاملات روز دوشنبه در محدوده ۴۰ هزار و ۹۰۰ تا ۴۰ هزار و ۹۵۰ تومان بود، اما در معاملات فردایی عصر دیروز نرخ دلار نوسانات کاهشی بیشتری را نیز تجربه کرد. به عقیده تحلیلگران و با توجه به عدم عبور نرخ دلار غیر‌رسمی در روز دوشنبه از کف قیمتی روند کاهشی روز شنبه، احتمال کانال‌سازی دلار در محدوده ۴۰ هزار تومانی وجود دارد.

 

از سوی دیگر روز گذشته نرخ اسکناس دلار در معاملات توافقی و رسمی بازار تهران در محدوده کانال ۳۷ هزار تومانی به نوسان پرداخت که به عقیده تحلیلگران شکاف قیمتی حال حاضر میان ارقام رسمی و غیر‌رسمی بازار چندان صرفه اقتصادی برای فعالیت‌های سودجویانه نداشته و همین امر می‌تواند از حجم تقاضا‌های کاذب بازار بکاهد. روز دوشنبه روند سکه در معاملات بازار تهران برخلاف جهت دلار بود. در حالی که روز یکشنبه نرخ سکه طلا به روند کاهشی روز شنبه خود ادامه داده بود، با شروع معاملات در روز دوشنبه روند کاهشی این کالای سرمایه‌ای شکست و مجددا افزایشی شد. به عقیده تحلیلگران این افزایش قیمت در راستای اصلاح افت قیمت چشمگیر روز‌های ابتدایی هفته رخ داده است. در نهایت قیمت هر قطعه از این فلز گران‌بها با حدود ۸۰۰ هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز یکشنبه به رقم ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید.

 

منبع: دنیای اقتصاد

 

 

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا