اخبار مهماقتصادیبانک و بورسبیمهویژهپیشخوان

نقش منابع بیمه مرکزی دراقتصادکشور چیست؟

منابع هنگفت بیمه مرکزی ایران در سپرده گذاری بانکی نشان می دهد بیمه مرکزی که به عنوان لیدر شرکتهای بیمه محسوب می شود و وظیفه تعمیم و هدایت امر بیمه را طبق قانون بر عهده دارد،نتوانسته نقش سرمایه گذار حرفه ای در اقتصاد کشور را ایفاء کند این در حالی است که در دوره دولت یازدهم و دوازدهم با کاهش نرخ سود بانکی بر حمایت از تولید و سرمایه گذاری در بخش های مولد افتصاد تاکید شده است.

به گزارش اقتصادناب،بیمه مرکزی ایران از محل حق بیمه اتکائی اجباری و اختیاری و ذخائر دارای منابعی است که بنا بر برخی مستندات بیش از  ۶۰۰۰۰ میلیارد ریال ازین منابع به صورت سپرده بانکی سرمایه گذاری شده است.

این نحوه سرمایه گذاری بیمه مرکزی در حالی است که این نهاد ناظر بیمه ای بارها از شرکتهای بیمه به دلیل اتکاء سرمایه گذاری بر سپرده های بانکی انتقاد وارد کرده است.

اگرچه ایین نامه ۶۰ بیمه محدوده سرمایه گذاری شرکتهای بیمه را تعیین کرده و در آن به نهاد ناظر اشاره ای نکرده اما از آنجا که این ایین نامه در راستای حمایت از بازار سرمایه تدوین شده ، بیشترین سهم از سرمایه منابع مربوط به بازار مالی از جمله بورس و فرابورس می باشد ، این در حالی است که در عین انتقادات مقام نظارتی بر شرکتهای بیمه در راستای تلاش بر تنوع پرتفوی سرمایه گذاری ، اما خود در صف مقدم سرمایه گذاری منابع در حوزه سپرده های بانکی قرار دارد ؛ منابعی که حاصل شراکت با شرکتهای بیمه در حوزه اتکائی اجباری و اختیاری است.

نکته قابل تامل اینجاست که فانون برنامه ششم توسعه، بیمه مرکزی را مکلف کرده که جهت کاهش تصدی گری خود سهم اتکائی اجباری را کاهش دهد از سوی دیگر فعالیت بیمه مرکزی در حوزه عملیات اتکائی اختیاری نیز منتقدان زیادی دارد.

منابع هنگفت بیمه مرکزی ایران در سپرده گذاری بانکی نشان می دهد بیمه مرکزی که به عنوان لیدر شرکتهای بیمه محسوب می شود و وظیفه تعمیم و هدایت امر بیمه را طبق قانون بر عهده دارد،نتوانسته نقش سرمایه گذار حرفه ای در اقتصاد کشور را ایفاء کند این در حالی است که در دوره دولت یازدهم و دوازدهم با کاهش نرخ سود بانکی بر حمایت از تولید و سرمایه گذاری در بخش های مولد افتصاد تاکید شده است.

اگر چه طبق قانون، بیمه مرکزی ایران تابع قوانین و مقررات عمومی مربوط به دولت و دستگاههایی که با سرمایه دولت تشکیل شده اند نمی باشد ،اما به عنوان یک نهاد حاکمیتی دولتی در اقتصاد کشور ایفای نقش می کند و باید بتواند حداقل در حوزه سرمایه گذاری منابع به عنوان یک محرک اقتصادی در خدمت کارهای مولد قرار گیرد که نحوه سرمایه گذاری هایش نشان می دهد این نهاد نظارتی با سرمایه گذاری بیش از ۵۰۰۰۰ میلیارد ریال در قالب سپر ده های بانکی ، بیشتر اخذ سود بانکی برایش جذابیت داشته است.

تمرکز  بیمه مرکزی بر سرمایه گذاری در حوزه سپرده بانکی سبب شده حضورش در سایر بازار های مالی از جمله بورس اوراق بهادار کمرنگ باشد این در حالی است که طی مدت اخیر این نهاد نظارتی بر ضرورت اتصال صنعت بیمه با بورس تاکید ورزیده و مسلما یکی از راهکاری این اتصال می تواند در حوزه سرمایه گذاری فعال و موثر بیمه مرکزی و بیمه گران در بورس باشد.

شاید این سوال مطرح شود که در شرایط فعلی و رکود بازار سرمایه  چه توجیهی برای سرمایه گذاری منابع  بیمه مرکزی در بورس و سایر بازار های مالی وجود دارد؟که باید پاسخ داد اولا بیمه مرکزی به عنوان یک نهاد حاکمیتی بیش از کسب سود باید در خدمت اقتصاد باشد، ثانیا رگولاتور بیمه ای  به عنوان لیدر شرکتهای بیمه باید متخصص در یافتن پروژه های مولد و  اشتغال زا و سودده  باشد همان تخصصی که حداقل تا کنون نشان داده چندان تلاشی برای ان نکرده است.

تمرکز سرمایه گذاری های بیمه مرکزی در سپرده گذاری بانکی نشان می دهد ، این نحوه سرمایه گذاری نه تنها ارزش افزوده ای برای بیمه مرکزی ندارد بلکه مشکل اینجاست که برای اقتصاد کشور نیز مزیتی نداشته زیرا بانک ها هم نتوانسته اند این مبالغ هنگفت را در جای مناسب بکار بندند.

بیمه مرکزی برای تنویر افکار عمومی تراز مالی اش را منتشر کند
البته شراکت بیمه مرکزی با شرکتهای بیمه  که همیشه مورد انتقاد قرار داشته و نگاهی به عملیات فنی اتکائی و اجباری این نهاد نظارتی نشان می دهد به دلیل زیان دهی شرکتهای بیمه، بیمه مرکزی نیز دارای عملیات زیان دهی بوده است .

مرور عملیات فنی بیمه مرکزی در سال ۹۵ حاکی از آن است که زیان عملیاتی قبل از درآمدهای سرمایه گذاری از محل ذخایر فنی این نهاد نظارتی بالغ بر ۹.۴۰۱.۲۴۰ میلیون ریال بوده است.

شاید بهتر باشد بیمه مرکزی برای شفاف سازی عملیات فنی اتکائی و اجباری اش تراز مالی اش را همراه با جزئیات آن منتشر کند.

نگاهی بر دارائی های بیمه مرکزی و ساختمان های بدون استفاده
بیمه مرکزی در ایران موجود عجیب الخلقه ای است که شاید نمونه ان در دنیا به ندرت یافت شود نگاهی بر نهاد نظارتی کشورهائی چون کانادا ، امریکا ، استرالیا، هنگ کنک ،کره جنوبی و حتی روسیه و ترکیه نشان می دهد ،وظایف و ساختار تشکیلاتی رگولاتور بیمه ای در کشور ما با این کشورها بسیار فاصله دارد و شاید این امر به دلیل ساختار قدیمی بیمه مرکزی است که سالها است از بازنگری در ان گذشته است.

ساختار تشکیلاتی عریض و طویل بیمه مرکزی در ایران  این سوال را ایجاد می کند که این ساختار چه ارزش افزده ای برای صنعت بیمه و اقتصاد کشور به دنبال داشته است؟ساختاری که در دوره هائی با خرید ساختمانهای مجلل گره خورده و این امر به پیچیدگی ان افزوده است.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا