اخبار مهماقتصاد و داراییاقتصادیبیمهپول وسرمایهپیشخوان

هر چیزی که راجع به بیمه می‌دانید را فراموش کنید

اقتصادناب_جولای ۲۰۲۰ با این شعار اینشورتک لیموناد برای اولین بار به صورت عمومی در بازار بورس نیویورک عرضه شد. این پیغام به وضوح نشون می‌داد که این استارت‌آپ‌ بیمه‌ای و نمونه‌های مشابه آن مثل هیپو و روت تا چه میزان به بیزنس‌مدل شرکت‌شان اطمینان داشتند.

با رویکرد «تخریب‌گر» بازار سنتی بیمه ادعاهای بلندپروازانه‌ای را مطرح کردند:‌ از تکنولوژی‌هایی استفاده می‌کنیم که ریسک‌ها را در به‌موقع‌ترین زمان شناسایی می‌کند، تعداد و هزینه خسارت‌ها را کاهش داده و حتی این قابلیت را خواهیم داشت که پیش از وقوع خسارت از آن آگاه شویم، روند پرداخت خسارت را تسریع کرده و هزینه بیمه را برای بیزینس‌ها به شدت کاهش خواهیم داد.

اما امروز و بعد از دو سال، لیموناد در کنار هیپو و روت سه شرکتی -در کنار بقیه شرکت‌های تک بازار- هستند که با افزایش نرخ بهره سقوط قابل‌توجهی در قیمت سهام خود را تجربه کرده‌اند و سرمایه‌گذاران آنها نشان دادند به جای امیدواری به رشد سریع اینشورتک‌ها در آینده ترجیح می‌دهند سرمایه خود را صرف شرکت‌هایی کنند که در طول سالها همیشه سود قطعی پرداخت کرده‌اند.

حالا این شرکتها باید بازار پرتردید را متقاعد کنند که بیزینس‌مدلشون‌های آنها ارزش ادامه سرمایه‌گذاری را خواهد داشت.

قیمت سهام لیموناد نزدیک به ۹۰ درصد از دوره اوج قیمتی در سال گذشته سقوط کرده و در حال حاضر پایین‌تر از قیمت عرضه اولیه معامله می‌شود.

روت هم که بعد از لیموناد با فاصله کمی وارد بازار شده بود ۹۰ درصد ریزش را تجربه کرده و دیگر اینشورتک مهم بازار آمریکا یعنی هیپو هم ۸۵ درصد از زمان عرضه پایین‌تر معامله می‌شود.

این روند به وضوح نشان می‌دهد که ارزش‌گذاری این استارت‌آپها هم به شدت جای بازبینی دارد. قبل از عرضه عمومی، شرکت لیموناد از سیستم هوش مصنوعی‌ای رونمایی کرده بود که زمان و فرآیند پرداخت خسارت رو به شدت کاهش میداد.

اما همین‌طور که خوشبینی نسبت به وضعیت اقتصاد آمریکا رو به کاهش گذاشته، سیستم کور بیمه‌گری این اینشورتک و قیمتی که با استفاده از آن به مشتری نرخ و قیمت ارایه می‌دهد با کاهش خوشبینی مواجه شده و به شدت زیر ذره‌بین سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران قرار گرفته است.

ضرایب خسارت گزارش‌شده این اینشورتک همچنان در سطوح بالا قرار دارد و درآمد این شرکت را تحت‌تاثیر قرار داده است. تورم شدید هم به یک معضل جدی برای این شرکت‌ها در زمان پرداخت خسارت تبدیل شده است.

البته هر سه این شرکت‌ها ادعا می‌کنند که هر چقدر شناخت آنها از مشتریان بیشتر شود عملکرد ضریب خسارت در آینده بهتر خواهد شد.

در گزارش‌های این شرکت‌ها هم ضریب خسارت‌های بالاتر در پورتفوهای جدید در مقایسه با پورتفورهای قدیمی کاملا مشهود است.

و البته در گزارش مدیرعامل لیموناد اشاره شده که تصمیم گروه برای فروش مستقیم به مشتری‌ها به جای استفاده از نماینده، برای شرکت در ابتدا هزینه‌های بیشتری را به همراه خواهد داشت.

مطابق بررسی‌ها روت یکی از این سه اینشورتک، پنجاه نفر از نیروی کار خود را تعدیل، هزینه‌های بازاریابی را کاهش و نرخ‌های اعلامی را نیز افزایش داده است.

لیموناد فعالیت در ایالت‌های با انتظار سود بیشتر را شدت داده و هیپو هم اعلام کرده است که دستورالعمل‌های صدور را سخت‌گیرانه‌تر اجرا خواهد کرد.

به هر حال در قسمتی از بازار و سرمایه‌گذاران بدبینی جدی نسبت به آینده این شرکت‌ها وجود دارد، در حالی که عده زیادی هم هستند که معتقدند این چالش‌ها قسمتی از رشد این شرکت‌هاست و باید به این شرکت‌ها فرصت بالغ‌شدن داد.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا