اخبار مهماقتصاد و داراییبیمهپول وسرمایهپیشخوان

API ها کیفیت خدمات بیمه را متحول خواهند کرد

مدیر کل فاوا بیمه مرکزی:

اقتصادناب _مدیر کل فاوا بیمه مرکزی فراهم اوردن زیر ساخت از سوی شرکتهای نرم ­افزاری مانند داتین تا به واسطه ان شرکت بیمه به استارت­ آپ­ها API ارائه دهد را مثبت ارزیابی کرد و گفت: درواقع این مساله علاوه ­بر شکل ارائه خدمات بیمه، خود خدمات و ماهیت آنها را هم تغییر خواهد داد، همینطور نهایتا ساختار و شکل زنجیره ارزش بیمه را هم تغییر می­ دهد.

به گزارش اقتصادناب، رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزاری موسوم به API این روزها سهم قابل توجهی در ارائه خدمت به مشتریان و سایر ذی­نفعان مانند استارت­ آپ­ها دارد.

سازندگان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری در سراسر جهان در حوزه­ های مختلف اعم از بانکی و بیمه ­ای به این مسیر رهنمون شده ­اند که برای کاهش هزینه ­ها، ایجاد ارزش ­افزوده و تمرکز بر خدمت ­رسانی به مشتری می ­توانند منابع خود را به رابط­ های موجود یا API در پلتفرم ­های بزرگ متصل کنند.

 تجارب جهانی نشان می دهد، این قابلیت به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا روش‌ها و مسیرهای به‌کارگیری مختلف و متنوعی را دنبال کنند که درنهایت برای مشتری نیز جذاب و در تکمیل زنجیره خلق ارزش اثرگذار خواهد بود.

مطالعات نشان می ­دهد، صنعت بانکداری در ایران و جهان تلاش کرده تا از این نحوه خدمت­ رسانی بهره ­مند شود اما در صنعت بیمه ایران استفاده از رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزاری موسوم به API تا چه میزان مورد توجه قرار گرفته است؟

 بررسی ­ها گویای آن است که برخی شرکت­های بیمه از این روش بهره گرفته ­اند و در میان شرکت­های ارائه­ دهنده و توسعه ­دهنده نرم ­افزار  بیمه ­ای نیز شرکت داتین مدت­هاست که صراحتا اعلام کرده ، زیرساختی را فراهم  آورده که شرکت‌های بیمه‌ای با استفاده از این زیرساخت، می توانند API  را در اختیار استارتاپ‌ها قرار دهند.

با توجه ­به اهمیت این روش در تکمیل زنجیره خلق ارزش و درنهایت خدمت­ رسانی آسان و سریع به مشتری و از طرفی حضور پرررنگ استارت ­آپ­های بیمه ­ای و تاکید نهاد نظارتی بر توسعه اینشورتک­ ها گفت­گویی با سید قاسم نعمتی، مدیر کل  فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی انجام دادیم.

مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: هنوز آمار مشخصی درخصوص API ارائه ­شده در صنعت بیمه وجود ندارد و البته تنوع زیادی نیز در این زمینه هنوز به چشم نمی­ خورد اما برخی شرکت­های ارائه­ دهنده کراینشورنس، API هائی به شرکت­های بیمه ارائه می­ کنند و برخی از شرکت­ها نیز به فراخور اهداف کلان خود، کارهایی انجام داده­ اند.

وی معتقد است، هنوز موضوع در سطح مقدماتی قرار دارد و جا دارد که این مهم کماکان توسعه پیدا کند و سطح وسیع­تری از فرایندهای بیمه­ گری و سهولت کار را دربرگیرد.

مدیر کل فناوری اطلاعات بیمه مرکزی با اشاره به مزیت­ های این راهکار بهینه جهت خدمت ­رسانی به مشتریان بیمه ­ای اذعان داشت: از دقت نظر شما به این موضوع مهم ممنونم زیرا پرداختن بدین موضوعات به­ طور غیرمستقیم سبب افزایش اطلاعات در این زمینه می­ شود، واقعیت این است که آینده کسب ­وکار بیمه به سمت­ وسویی در حال حرکت است که بخش بیمه­ گری خرد، بیمه ­نامه­ هایی که مورد بیمه آنها در سطح پروژه­ های بزرگ مهندسی و کشتی و … نیست، در نمایندگی ­ها ارائه نخواهد شد و درخلال فرایند امور دیگر و با خواست بیمه­ گذار به ­طور خودکار ارائه خواهد شد. این موضوع  از طریق ارائه API از سوی شرکت­های بیمه و شرکت­های نرم ­افزاری به سایر کسب­ وکارهایی که مردم با آنها سروکار دارند محقق خواهد شد که قطعا شکل زنجیره ارزش بیمه، شبکه فروش بیمه و کیفیت خدمات بیمه را متحول خواهد کرد.

وی در این زمینه با اشاره به مثالی تشریح کرد: به­ عنوان مثال شخص خریدار موبایل در لحظه خرید و به­ واسطه فروشگاه موبایل در خلال خرید گوشی موبایل یا تجهیزات رایانه‌ای می‌تواند  بیمه ­نامه تهیه کند. گویا تجهیزات جانبی تهیه می­ کند، نه نماینده بیمه را می‌بیند نه لازم است زمان صرف کند و به نماینده بیمه‌ای مراجعه. به‌عبارت بهتر، بیمه ­نامه در همان لحظه همزمان با ارائه خدمات دیگر، ارائه خواهد شد، همین اتفاق می­تواند در ارائه خدمات پرداخت خسارت رخ دهد که از این حیث کاری در صنعت انجام نشده است.

به گفته وی این اتفاق در انواع مختلفی از بیمه ­نامه‌های آتش ­سوزی، حمل ­ونقل، تجهیزات رایانه‌ای و غیر رایانه‌ای و ….. قابل انجام است و به نوبه خود اتفاق بزرگی محسوب می‌شود.

نعمتی در ادامه با بیان اینکه شرکت‌های بیمه به ­تازگی به این موضوع روی آورده ­اند و هنوز فراگیر نیست، گفت: «تعداد شرکت­ها انگشت ­شمار است، البته برخی از شرکت­ها API دریافت یا طراحی کردند اما در سایت یا اپ ­های خودشان استفاده می‌کنند ولی بنده استفاده حرفه‌ای و واقعی از API ها را ناظر بر ارائه آن به کسب ­وکارهای دیگر می‌دانم و زمانی که این اتفاق بیفتد، از نظر من درحال تغییر شگرف خواهد بود.

نعمتی درخصوص ارائه API از سوی شرکت­های نرم ­افزاری به استارت ­آپ­ ها گفت:همانطور که گفتم ارائه API موجب توسعه و تحول در صنعت بیمه خواهد بود و توجه داشته باشیم که API قرار است امور بیمه ­گری شرکت بیمه و خدمات شرکت بیمه را برای بیمه­ گذار سهل­ الوصول کند.؛ بنابراین ارائه API  از طرف شرکت غیربیمه­ گر به استارت­ آپ­ ها گویش دقیقی نخواهد بود. در این زمینه شرکت­های نرم­ افزاری با واسطه شرکت بیمه API را به استارت­ آپ­ ها ارائه می دهند.

مدیر کل فاوا بیمه مرکزی در ادامه  فراهم اوردن زیر ساخت از سوی شرکت نرم ­افزاری داتین تا به واسطه آن شرکت بیمه به استارت­ آپ­ها API ارائه دهد را مثبت ارزیابی کرد و گفت: درواقع این مساله به نظرم علاوه ­بر شکل ارائه خدمات بیمه، خود خدمات و ماهیت آنها را هم تغییر خواهد داد. همینطور نهایتا ساختار و شکل زنجیره ارزش بیمه را هم تغییر می­ دهد.

وی در عین حال معتقد است، حضور و فعالیت صحیح استارت­ آپ­ها، تنها راه تغییر شگرف در صنعت بیمه است و نقطه آغاز این فرایند شروع ارائه فراگیر API از طرف شرکت­های بیمه به استارت­ آپ­ها و ایجاد فعالیت و حضور گسترده آنها در همه حلقه­ های زنجیره ارزش بیمه است.

وی تصریح کرد: باید مشخص شود که  استارت­آپ با API شرکت­های نرم­ افزاری چه کاری می ­خواهد انجام دهد زیرا استارت­ آپ نمی ­تواند راسا بیمه­ گری کند بلکه این کار باید با هماهنگی و مجوز شرکت بیمه باشد.

نعمتی تاکید کرد:«با این وجود موفقیت هر طرحی مبتنی بر API قطعا معطوف به میزان موفقیت شرکت‌های ارائه‌کننده کور اینشورنس مانند داتین و … است.‌

مدیر کل فاوا بیمه مرکزی اذعان داشت: هرگونه فعالیت مبتنی برAPI لازم است تحت نظر بیمه مرکزی باشد که در این خصوص بیمه مرکزی آیین­ نامه کارگزاری آنلاین را وضع و ابلاغ کرده است.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا